GHC Tilburg Noord

“Vanaf het moment dat 1ZA betrokken raakte hadden we nog 10 weken voor de overdrachtsbelasting met 2% zou stijgen. Dankzij 1ZA hebben deze deadline gehaald.” 

Gezondheidscentrum Franz Liszt in Tilburg

Huisarts Florien Sengers huurde al jaren een praktijkruimte bij het gezondheidscentrum in Tilburg. Vanuit een behoefte aan meer invloed op de invulling van het pand, ontstond het idee om het gezondheidscentrum te kopen. Zo wilde Florien het pand meer toekomstbestendig maken en nieuwe mogelijkheden creëren. Samen met enkele collega huisartsen en een apotheker kregen de plannen duidelijker vorm. Toen na drie jaar één van deze huisartsen toch niet langer meer wilde meedoen, werd de financiering plotseling een groot probleem. Op dit moment klopten ze op advies van hun aankoopbegeleider aan bij 1ZA. Het was op dat moment 10 weken voor de overdrachtsbelasting per 1 januari 2023 met 2% omhoog zou gaan. Gelukkig werd deadline werd gehaald: Op 22 december 2022 werd de handtekening gezet. Precies op tijd.

Onze opdrachtgever: Gezondheidscentrum Franz Liszt in Tilburg
Gezondheidscentrum Franz Liszt richt zich op de inwoners van Tilburg Noord. Binnen het gezondheidscentrum kunnen patiënten terecht bij diverse zorgaanbieders binnen één pand. Naast huisartsen, vind je er bijvoorbeeld ook een apotheker en een thuiszorgorganisatie.

Waarom een samenwerking met 1ZA?
Op het moment dat 1ZA betrokken raakte bij het Gezondheidscentrum was er een groot probleem. De partijen waren toen al drie jaar in gesprek over de aankoop van het centrum, maar door het onverwacht terugtrekken van één van de aankooppartners kwam de financiering van het gezondheidscentrum in gevaar. Daarnaast was de tijdsdruk hoog, omdat per 2023 de overdrachtsbelasting met 2% omhoog zou gaan. Uitstel zou betekenen dat ze tienduizenden euro’s extra belasting zouden moeten betalen. Huisarts Florien: “Op dit moment adviseerde onze aankoopbegeleider ons om contact op te nemen met 1ZA om de financiering toch nog rond te krijgen.”

“Het is prettig dat Ashwien altijd goed bereikbaar is en dat hij snel reageert op vragen.”

Hoe verliep het proces?
Florien: “Door het wegvallen van één van de aankooppartners was een eenvoudige financieringsaanvraag niet langer meer mogelijk. In plaats daarvan moesten we nu een businessplan schrijven. Ashwien hielp ons daarbij en introduceerde ons bij de banken. Hij had zelf voorgesprekken met hen over onze businesscase en gaf ons duidelijke briefings ter voorbereiding op de gesprekken die we zelf moesten voeren, zodat we goed beslagen ten ijs kwamen. Ook hielp Ashwien ons met de contracten voor de verhuurders en heeft hij meegelezen met de notarisstukken. Het was ontzettend veel werk in weinig tijd, dus het was prettig dat Ashwien altijd goed bereikbaar was en dat hij snel reageerde op onze vragen.”

Hoe gaat het nu met het gezondheidscentrum?
Florien: “Dankzij 1ZA hebben de deadline gehaald. Het is echt knap hoe Ashwien dat in 10 weken voor elkaar heeft gebokst. Gelukkig is het nu rustiger en kunnen we ons weer meer richten op de praktijk. We zijn wel bezig met het oprichten van een VVE, maar dat doen we zelf en dat kan gelukkig zonder tijdsdruk.

Wat zijn jullie toekomstplannen?Florien: “Omdat we uit het pand groeien willen we binnen 5 jaar verbouwen. Misschien maken we dan ook ruimte voor nieuwe huurders. We moeten nog nadenken hoe we dat gaan aanpakken en daarvoor moeten we ook eerst met de gemeente om tafel voor eventuele vergunningen. Als het ingewikkeld wordt vragen we 1ZA zeker weer om hulp voor het financiële stuk!

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit klantverhaal, of over onze services? Neem dan gerust contact op via onderstaande button.